TILSYNEKOMST (2019)
Kuno Kjærbye 1959 / J.S.Bach 1685-1750Odeon – SDMKs koncertsal
Odense
Fredag d. 12 april kl. 17.00
Syddansk Musikkonservatoriums Kammerorkester
dirigent Arne Balk-Møller
pianist Tuomas Korhonen
1. Tilsynekomst
2. Bubbling Jig
3. Sarabanda indhyllet
Intro ved Arne Balk-Møller
Tilsynekomst er en transformation af tre satser fra J.S. Bach partita i d-mol for soloviolin – Allemanda, Gigue og Sarabande til en concerto grosso for soli og strygeorkester.
Hvorfor dog gøre det?
Ideen til denne aktion tager sit afsæt i historikken omkring Bach værker for soloviolin.
I 1852-53 komponerede Robert Schumann klaverakkompagnement til Bachs seks solosonater/partiter, angiveligt for at udbrede kendskabet til disse sonater, som på det tidspunkt i musikhistorien blev anset for at være uspillelige.*
*Violinisten Joseph Joachim, som gav den første kendte opførelse af Bachs 3. Sonate i C-dur (med fugaen bygget over salmen “Komm, heiliger Geist”), skulle efter koncerten have sagt “Jeg overlevede”)
I en nutidig kontekst er Schumanns akkompagnementer en absurditet. Dog – det giver mening, hvis man anskuer bevægelsen fra solo til flerstemmigt værk med alle dets forskydninger i form af improviserede og genkomponerede afsnit af det oprindelige grundmateriale, som en mulighed for at undersøge, hvad en kollektiv arbejdsproces, kan bibringe tilegnelsen af et værk fra den klassiske kanon.
Tilsynekomst er nemlig også en skabende proces, hvor de medvirkende i kammerorkestret har skrevet og improviseret deres bidrag frem til det endelige værk.
Kuno Kjærbye / Arne Balk-Møller april 2019.
Uropførelsen af “Tilsynekomst” 12. april 2019 er en del af Kunstnerisk Udviklings Projekt ‘Genkomst’ på Syddansk Musikkonservatorium. Projektet undersøger og udforsker de dynamiske interaktioner som ligger i spændingsfeltet mellem improvisation, komposition og fremførelse og gennemføres med støtte fra Kulturministeriet / Udvalget for Kunsteriske Udviklingsvirksomhed.